Struktura
System doskonalenia jakości kształcenia
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
na podstawie statutu Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, stanowiącego załącznik do uchwały Senatu UAM nr 218/2018/2019 z dnia 17 kwietnia 2019 r. w sprawie Statutu Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu (w brzmieniu wynikającym z obwieszczenia nr 1/2022 Senatu UAM z dnia 28 marca 2022 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu statutu Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, zmienionym uchwałą nr 440/2019/2020 Senatu UAM z dnia 25 maja 2020 r., uchwałą nr 55/2020/2021 Senatu UAM z dnia 21 grudnia 2020 r. oraz uchwałą nr 178/2021/2022 z dnia 31 stycznia 2022 r.).
System doskonalenia jakości kształcenia w UAM składa się z poszczególnych poziomów – stanowią je:
- Uniwersytecka Rada ds. Kształcenia
- rady ds. kształcenia szkół dziedzinowych
- rady programowe kierunków studiów / grup kierunków studiów
- rady naukowe szkół doktorskich.
Jednostką wspierającą działanie systemu doskonalenia jakości kształcenia jest Centrum Wsparcia Kształcenia, w szczególności dwie jego sekcje:
- Biuro Jakości Kształcenia
- Sekcja Obsługi Procesu Kształcenia.
Poziom Uniwersytetu
Na poziomie Uniwersytetu pierwszym elementem systemu doskonalenia jakości kształcenia jest Senat UAM, któremu przewodniczy Rektor.
Drugą składową na tym poziomie jest Uniwersytecka Rada ds. Kształcenia. Jej przewodniczącym jest Prorektor ds. kształcenia, a w jej skład wchodzą:
- przewodniczący rad ds. kształcenia szkół dziedzinowych
- reprezentanci nauczycieli akademickich ze szkół dziedzinowych
- reprezentanci Centrum Wsparcia Kształcenia
- reprezentanci samorządu studentów i doktorantów.
Do zadań Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia należy:
- opracowanie strategii rozwoju Uniwersytetu w obszarze kształcenia
- ocena realizacji strategii rozwoju Uniwersytetu w obszarze kształcenia
- opracowanie wytycznych dotyczących zasad tworzenia programów studiów
- opiniowanie regulaminu studiów
- opiniowanie wniosków o powołanie kierunków studiów, studiów podyplomowych oraz innych form kształcenia
- opiniowanie wniosków w sprawie zmian w programach studiów
- opiniowanie wniosków o zawieszenie lub przekształcenie kierunków studiów, studiów podyplomowych oraz innych form kształcenia
- opiniowanie warunków i trybu rekrutacji oraz limitów przyjęć na studia
- opiniowanie sposobu potwierdzania efektów uczenia się
- sprawowanie nadzoru nad badaniami jakości kształcenia
- ocena promocji oferty edukacyjnej Uniwersytetu
- wskazanie zajęć realizowanych jako ogólnouczelniane na podstawie propozycji właściwego prorektora.
Poziom szkoły dziedzinowej
W Uniwersytecie działa pięć szkół dziedzinowych.
Na ich poziomie pierwszym elementem systemu doskonalenia jakości kształcenia jest rada szkoły dziedzinowej, której przewodniczy właściwy prorektor kierujący szkołą dziedzinową.
Drugą składową na tym poziomie jest rada ds. kształcenia szkoły dziedzinowej. Jej przewodniczący powoływany jest przez Rektora, a w jej skład wchodzą:
- prodziekani właściwi w sprawach kształcenia z każdego wydziału wchodzącego w skład szkoły dziedzinowej
- po jednym przedstawicielu nauczycieli akademickich z wydziałów, na których realizowane są kierunki studiów, wskazani przez dziekana wydziału
- przedstawiciele samorządu studenckiego, po jednym z każdego wydziału wchodzącego w skład szkoły dziedzinowej.
Do zadań rady ds. kształcenia szkoły dziedzinowej należy:
- opracowanie i realizacja polityki edukacyjnej szkoły, spójnej ze strategią rozwoju Uniwersytetu w obszarze kształcenia
- dbanie o zrównoważoną ofertę edukacyjną szkoły (liczba i rodzaj oferowanych kierunków studiów oraz zasady rekrutacji oraz limity przyjęć)
- wypracowanie standardów jakości kształcenia na kierunkach studiów realizowanych w szkole, w szczególności:
– prowadzenie nadzoru nad badaniem jakości kształcenia w ramach prowadzonych w szkole kierunków studiów
– inicjowanie działań mających na celu podnoszenie jakości kształcenia w szkole
– inicjowanie działań na rzecz podnoszenia kompetencji dydaktycznych nauczycieli akademickich - opiniowanie wniosków wydziałów o utworzenie nowych kierunków studiów, modyfikację programów studiów już istniejących kierunków studiów, studiów podyplomowych oraz innych form kształcenia oraz wniosków o zawieszenie lub przekształcenie kierunków studiów, studiów podyplomowych oraz innych form kształcenia
- określenie sposobu potwierdzania efektów uczenia się
- inicjowanie działań na rzecz pozyskania najlepszych kandydatów na studia
- przygotowanie materiałów do oceny kompleksowej dokonywanej przez Polską Komisję Akredytacyjną.
Poziom wydziału/filii
W Uniwersytecie działa 21 wydziałów oraz 4 filie. W ramach tych jednostek funkcjonują 92 rady programowe kierunków studiów lub grup kierunków studiów.
W skład rady programowej kierunku studiów wchodzi:
- prodziekan wydziału, na którym realizowany jest kierunek studiów
- do sześciu nauczycieli akademickich – przedstawicieli dyscyplin naukowych, do których przypisano kierunek studiów, wskazanych przez dziekanów
- do trzech przedstawicieli studentów kierunku studiów.
W skład rady programowej grupy kierunków studiów wchodzi:
- prodziekan wydziału, na którym realizowane są kierunki studiów
- do dziesięciu nauczycieli akademickich – przedstawicieli dyscyplin naukowych, do których przypisano kierunki studiów, wskazanych przez dziekanów
- do pięciu przedstawicieli studentów kierunków studiów.
Do zadań rady programowej kierunków studiów lub grup kierunków studiów należy:
- sprawowanie nadzoru nad jakością kształcenia na kierunku studiów
- zapewnianie i ocenianie jakości kształcenia na kierunku studiów
- przygotowanie lub modyfikacja zgodnie z aktualnymi aktami prawnymi programu kształcenia, w tym kierunkowych efektów uczenia się oraz planów studiów
- przygotowanie propozycji zasad rekrutacji oraz limitów przyjęć
- nawiązywanie współpracy z otoczeniem społeczno-gospodarczym w celu doskonalenia programów kształcenia
- przeprowadzenie okresowego przeglądu i weryfikacja programów kształcenia realizowanych w ramach kierunku studiów, w szczególności w zakresie:
– właściwego doboru przedmiotów oraz form zajęć dydaktycznych wymaganych do osiągnięcia założonych efektów uczenia się
– ustalenia zgodności efektów przypisanych przedmiotom i modułom z efektami kierunkowymi
– sprawdzania treści programowych przedmiotów w odniesieniu do osiągnięcia założonych efektów uczenia się
– zatwierdzania kart przedmiotów prowadzonych na kierunku przedmiotów
– opiniowania tworzenia i znoszenia specjalności, profili, ścieżek dydaktycznych na danym kierunku
– opiniowania kandydatury promotorów prac dyplomowych
– zatwierdzania tematów prac dyplomowych
– dokonywania okresowej oceny jakości prac dyplomowych realizowanych na kierunku
– ustalania zasad procesu dyplomowania
– ustalania zasad obsady kadrowej poszczególnych przedmiotów, z uwzględnieniem wyników ankiet studenckich
– ustalania strategii promocji kierunku
– ustalania zasad hospitowania zajęć realizowanych przez pracowników badawczo-dydaktycznych i dydaktycznych na kierunku studiów - przygotowanie materiałów do oceny programowej dokonywanej przez Polską Komisję Akredytacyjną.