1. Przejdź do Treść
  2. Przejdź do Menu główne

Data publikacji w serwisie: 1 lipca 2024 r.

Podsumowanie VII Dni Jakości Kształcenia

Za nami siódma edycja Dni Jakości Kształcenia, które odbyły się 20 i 21 czerwca 2024 r. pod hasłem Jak będziemy kształcić w przyszłości? Od tablicy do tabletu – rola sztucznej inteligencji, badań naukowych, nowych metod i narzędzi dydaktycznych w kształceniu wyższym (program).

Sztuczna inteligencja w roli głównej

Motywem przewodnim tegorocznej edycji była generatywna sztuczna inteligencja (GSI), której poświęcona została pierwsza sesja Dni Jakości Kształcenia. Temat ten, jak podkreśliła otwierająca konferencję Prorektor Joanna Wójcik, przewijał się w bieżącym roku akademickim ze szczególną intensywnością przez wszystkie obszary działalności uczelni – naukowy, dydaktyczny i organizacyjny.

Dyskusje w ramach pierwszej sesji koncentrowały się wokół możliwości i wyzwań związanych z wykorzystaniem GSI w procesie kształcenia oraz wynikającej z nich konieczności przewartościowania sposobu myślenia i działania dydaktycznego. Stosowaniu nowoczesnych technologii w dydaktyce, jak zaznaczali prelegenci, musi towarzyszyć bezpośrednia relacja nauczycieli akademickich ze studentami, by unikać potencjalnych zagrożeń i wspierać rozwój krytycznego myślenia oraz kompetencji społecznych.

Rozwijanie badawczości studenckiej

Temat kolejnej sesji dotyczył kształcenia poprzez badania naukowe. Prezentowane były systemowe rozwiązania wspierające aktywność badawczą osób studiujących, tj. konkursy organizowane w ramach programu ID-UB, uruchomienie innowacyjnych studiów drugiego stopnia, angażujących studentów w badania naukowe, rozwój studenckiego ruchu naukowego.

Kogo i jak będziemy kształcić?

Podczas drugiego dnia obrad dyskutowano o profilu kandydata na studia w przyszłości oraz o tym, jak wspierać różnorodność potrzeb i ścieżek rozwoju osób studiujących. Wymieniano się dobrymi praktykami i pomysłami na integrację różnych form wsparcia w spójną strategię ogólnouniwersytecką.

Na koniec uczestnicy projektu Doskonałość dydaktyczna uczelni podzielili się doświadczeniami z dwóch lat wdrażania podczas zajęć angażujących metod dydaktycznych, flipped classroom i problem-based learning, rozwijających u studentów umiejętności samodzielnego i aktywnego uczenia się, kształtujących kompetencje społeczne, potencjał wdrażania osób studiujących do badań naukowych.


Współorganizatorami VII Dni Jakości Kształcenia byli pracownicy i pracowniczki Wydziału Prawa i Administracji oraz Wydziału Nauk Politycznych i Dziennikarstwa. Opiekę merytoryczną nad konferencją sprawował Pełnomocnik ds. zarządzania jakością kształcenia prof. Rafał Mól.

Materiały pokonferencyjne dostępne są dla zalogowanych użytkowników w katalogu dobrych praktyk na stronie Biura Jakości Kształcenia w intranecie UAM.

Link do transmisji pierwszej sesji konferencji: https://youtube.com/live/7uPGwYTv8sM?feature=share.