Księga jakości kształcenia

Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu (UAM) jest publiczną uczelnią akademicką z siedzibą w Poznaniu. UAM jest jedną z dziesięciu uczelni badawczych w Polsce biorących udział w programie Inicjatywa Doskonałości – Uczelnia Badawcza (IDUB), wchodzi również w skład – jako jeden z dziewięciu partnerów – Europejskiego Sojuszu Uniwersytetów (EPICUR).

Uniwersytet rozpoczął działalność w Poznaniu w momencie inauguracji pierwszego roku akademickiego 7 maja 1919 r. pod nazwą Wszechnica Piastowska. Uroczystość inauguracji zbiegła się z czterechsetną rocznicą powołania do życia Akademii Lubrańskiego, niemającej wprawdzie statusu uczelni wyższej, uznawanej jednak za ważny punkt odniesienia dla nowo powstałej Wszechnicy. Tradycja akademicka w Poznaniu bierze również początek z Kolegium Jezuickiego, utworzonego 28 października 1611 r. na mocy przywileju nadanego przez króla Zygmunta III Wazę, które na podstawie późniejszych przywilejów królewskich uzyskało status uniwersytetu.

Strategia Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na lata 2020-2030 prezentuje wizję UAM jako autonomicznej, rozpoznawanej w świecie europejskiej uczelni badawczej, która prowadzi badania odpowiadające na najważniejsze wyzwania współczesności, kształci nowocześnie, tworzy warunki do innowacyjnej integracji badań naukowych i procesu dydaktycznego oraz jest aktywnym uczestnikiem życia społeczno-gospodarczego regionu, kraju, Europy i świata. Najwyższa jakość kształcenia – na wszystkich poziomach i w każdej z form kształcenia – jest jednym z celów strategicznych UAM.

Uniwersytet realizuje swoje zadania statutowe na 21 wydziałach, funkcjonujących w ramach pięciu szkół dziedzinowych, oraz w czterech filiach UAM:

Szkoła Nauk o Języku i Literaturze

Szkoła Nauk Humanistycznych

Szkoła Nauk Społecznych

Szkoła Nauk Ścisłych

Szkoła Nauk Przyrodniczych

filie UAM

Kształcenie doktorantów odbywa się w pięciu szkołach doktorskich funkcjonujących w ramach szkół dziedzinowych:

Oprócz szkół dziedzinowych, wydziałów, filii UAM i szkół doktorskich na Uniwersytecie działają liczne jednostki ogólnouczelniane, ośrodki oraz centra uniwersyteckie, w tym m.in. Biblioteka Uniwersytecka, Studium Językowe, Studium Wychowania Fizycznego i Sportu, Ośrodek Wsparcia Kształcenia na Odległość czy Ośrodek Koordynacyjno-Programowy Kształcenia Nauczycieli.

Władze Uczelni

Na czele Uniwersytetu stoi Rektor, kierujący działalnością uczelni przy pomocy prorektorów. Rektor wraz z najważniejszym ciałem kolegialnym Uniwersytetu – Senatem UAM oraz radą uczelni i radami naukowymi dyscyplin są organami Uniwersytetu. Zadania Rektora, a także zadania i skład pozostałych organów oraz wszystkich ciał opiniodawczych i doradczych Uniwersytetu określa Statut UAM.

Zasadnicze akty prawne:

Na UAM działa wewnętrzny system doskonalenia jakości kształcenia. Funkcjonowanie systemu oparte jest na strukturach i kompetencjach organów oraz ciał opiniodawczych i doradczych zaangażowanych w zarządzanie procesem kształcenia zgodnie ze Statutem UAM, standardami jakości właściwymi dla Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego oraz w przypadku studiów nauczycielskich, zgodnie ze standardami kształcenia przygotowującymi do wykonywania zawodu nauczyciela określonymi w rozporządzeniu ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego. System obejmuje obowiązki i działania w zakresie zapewniania, monitorowania i doskonalenia jakości kształcenia.

Przepis konstytuujący wewnętrzny system doskonalenia jakości kształcenia: Zarządzenie nr 68/2020/2021 Rektora Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu z dnia 9 marca 2021 r. w sprawie wewnętrznego systemu doskonalenia jakości kształcenia w Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.

System odnosi się do właściwości, procesów i procedur dotyczących kształcenia, w szczególności w zakresie dbałości o:

  • formowanie i realizowanie oferty dydaktycznej na studiach, studiach podyplomowych, kursach dokształcających oraz w kształceniu doktorantów
  • kompetencje zawodowe nauczycieli akademickich
  • warunki uczenia się studentów i prowadzenia zajęć przez kadrę akademicką, w tym wsparcie procesu kształcenia ze strony administracji Uniwersytetu
  • wsparcie studentów w wybranych obszarach aktywności dydaktycznej i naukowej
  • efektywne informowanie o ofercie dydaktycznej, działaniach projakościowych i dobrych praktykach.

Za realizację zadań wewnętrznego systemu doskonalenia jakości kształcenia, określonych w Statucie UAM, odpowiadają:

  • rady programowe kierunków studiów lub grup kierunków studiów
  • rady ds. kształcenia szkół dziedzinowych
  • Uniwersytecka Rada ds. Kształcenia
  • rady szkół doktorskich
  • dyrektorzy szkół doktorskich
  • kierownicy studiów podyplomowych, kursów dokształcających.

W skład wymienionych ciał kolegialnych wchodzą: kadra akademicka, studentki i studenci, doktoranci i doktorantki. Na posiedzenia rad programowych zapraszani są przedstawiciele otoczenia społeczno-gospodarczego.

Najważniejsze zasady systemu:

  • uwzględnienie autonomii rad programowych i wydziałów
  • uwzględnienie specyfiki szkół dziedzinowych
  • trójstopniowość: wydział / szkoła dziedzinowa / uczelnia
  • zintegrowana odpowiedzialność: zapewnianie – monitorowanie – doskonalenie.

Uniwersytecka Rada ds. Kształcenia

Uniwersytecka Rada ds. Kształcenia (URK) wspiera i nadzoruje zapewnianie, monitorowanie oraz doskonalenie jakości kształcenia na studiach pierwszego i drugiego stopnia, jednolitych studiach magisterskich, studiach podyplomowych oraz kursach dokształcających w ramach Uniwersytetu.

Rady ds. kształcenia szkół dziedzinowych

Rada ds. Kształcenia szkoły dziedzinowej wspiera i nadzoruje zapewnianie, monitorowanie oraz doskonalenie jakości kształcenia na studiach pierwszego i drugiego stopnia, jednolitych studiach magisterskich, studiach podyplomowych oraz kursach dokształcających w ramach szkoły dziedzinowej.

Rady programowe kierunków studiów / grup kierunków studiów

Rady programowe kierunków studiów / grup kierunków studiów realizują zadania w zakresie zapewniania, monitorowania i doskonalenia jakości kształcenia na studiach pierwszego i drugiego stopnia oraz jednolitych studiach magisterskich.

Obsługę administracyjną systemu zapewnia Centrum Wsparcia Kształcenia, a w wypadku kształcenia doktorantów – Biuro Szkół Doktorskich.

Zapewnianie jakości kształcenia

Zapewnianie jakości kształcenia na UAM obejmuje wszystkie zaplanowane i systematyczne działania bezpośrednio związane z utrzymaniem i podwyższeniem jakości kształcenia w zakresie:

  • tworzenia i doskonalenia programów studiów, w tym efektów uczenia się
  • zgodności programów studiów z kierunkami badawczymi jednostek realizujących te programy (profil ogólnoakademicki)
  • trybu, warunków i efektów rekrutacji
  • trybu i warunków przebiegu procesu dyplomowania oraz w zakresie jakości prac dyplomowych
  • trybu i warunków organizacji oraz realizacji praktyk zawodowych
  • trybu, warunków organizacji i realizacji planu studiów
  • projektowania i realizacji zajęć dydaktycznych
  • zgodności tematyki zajęć dydaktycznych z profilem badawczym pracowników, którym powierza się te zajęcia
  • progresji studentów i losów zawodowych absolwentów
  • założeń, przebiegu oraz efektów kształcenia zdalnego
  • założeń, przebiegu oraz efektów umiędzynarodowienia procesu kształcenia
  • założeń, przebiegu oraz efektów współpracy z otoczeniem społeczno-gospodarczym
  • obsługi procesu kształcenia
  • działalności Samorządu Studentów oraz Samorządu Doktorantów na rzecz kształcenia
  • informowania o ofercie dydaktycznej UAM oraz promowania tej oferty na zewnątrz UAM.

 Monitorowanie jakości kształcenia

Monitorowanie odbywa się transparentnie i cyklicznie na trzech poziomach: ogólnouczelnianym, w ramach szkół dziedzinowych i szkół doktorskich oraz wydziałów i rad programowych kierunków lub grup kierunków studiów.

Na szczeblu ogólnouczelnianym za monitorowanie jakości kształcenia odpowiada Uniwersytecka Rada ds. Kształcenia, która działa ze wsparciem:

Za monitorowanie jakości kształcenia w szkołach dziedzinowych odpowiadają rady ds. kształcenia szkół dziedzinowych (RKSD), a za monitorowanie jakości kształcenia na kierunkach studiów odpowiadają rady programowe (RP) kierunków lub grup kierunków studiów we współpracy z prodziekanem właściwym ds. studenckich i kształcenia. Programy studiów są także przedmiotem monitorowania ze strony partnerów zewnętrznych UAM, w tym przyszłych pracodawców.

W procesie monitorowania jakości kształcenia wykorzystuje się m.in:

  • ogólnouniwersytecką ankietę badania jakości kształcenia na UAM obejmującą na zasadzie dobrowolności wszystkich studentów UAM, nauczycieli akademickich oraz doktorantów i dotyczącą wszystkich elementów procesu kształcenia dla każdego kierunku studiów i programu kształcenia razem (dla UAM) i z osobna (dla kierunku studiów)
  • semestralne ankiety oceniające nauczycieli akademickich obejmujące na zasadzie dobrowolności wszystkich studentów na kierunkach i poziomach studiów; badanie dotyczy wszystkich prowadzonych w uczelni zajęć dydaktycznych i przeprowadzane jest za pomocą systemu USOS, wyniki ankietyzacji są wykorzystywane w ocenie pracy nauczycieli
  • badania satysfakcji studentów dotyczące m.in. wskazania poziomu zadowolenia z programu studiów, realizacji zajęć dydaktycznych, infrastruktury, organizacji studiów, obsługi administracyjnej, komunikacji wewnętrznej oraz ogólnej satysfakcji, realizowane zgodnie z zasadami opracowanymi na wydziałach
  • dane pozyskane w ramach hospitacji lub innych form obserwacji jakości dydaktycznej zajęć realizowanych na kierunku studiów; wyniki hospitacji są wykorzystywane w ocenie pracy nauczycieli
  • dane pobierane z Uniwersyteckiego Systemu Obsługi Studiów (USOS)
  • badania uwzględniające specyfikę kierunków studiów, studiów podyplomowych, kursów dokształcających oraz programu kształcenia doktorantów realizowane zgodnie z zasadami opracowanymi na wydziałach
  • dane pochodzące z innych źródeł, w tym np. z Ogólnopolskiego Systemu Monitorowania Ekonomicznych Losów Absolwentów Szkół Wyższych (ELA), z badań realizowanych przez zespoły monitorowania jakości kształcenia na wydziałach i kierunkach studiów oraz w szkołach doktorskich, z badań własnej praktyki dydaktycznej nauczycieli akademickich.

Raporty roczne i rekomendacje – wyznaczanie priorytetów poprawy jakości kształcenia

Dane pozyskane w drodze badań ilościowych i/lub jakościowych są wykorzystywane do rekomendowania zmian w procesie kształcenia. Rekomendacje i raporty roczne są podstawą kształtowania kultury jakości kształcenia w UAM i służą stałemu doskonaleniu dydaktyki akademickiej.

Zasady oraz harmonogram ich sporządzania, akceptacji i wprowadzania zmian projakościowych reguluje Zarządzenie nr 68/2020/2021 Rektora Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu z dnia 9 marca 2021 r. w sprawie wewnętrznego systemu doskonalenia jakości kształcenia w Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.

Doskonalenie jakości

Doskonalenie jakości kształcenia obejmuje działania ogólnouniwersyteckie, realizowane cyklicznie i systemowo, oraz działania podejmowane przez poszczególne wydziały i filie Uniwersytetu, związane ściśle z ich charakterem i potrzebami. U podstaw tych działań znajdują się przepisy Prawa o szkolnictwie wyższym i nauce oraz standardy jakości właściwe dla Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego. Stanowią one odpowiedź na propozycje i problemy zgłaszane przez członków społeczności akademickiej, wynikają również z rekomendacji i zaleceń Polskiej Komisji Akredytacyjnej. Są to m.in.:

  • systematyczny przegląd i modyfikacja programów studiów
  • wdrożenie systemu e-sylabus prezentującego w sposób jednolity wszystkie programy studiów wraz z sylabusami, dostępnego dla kandydatów na studia, studentów, wykładowców, pracodawców
  • tworzenie nowych kierunków studiów, zarówno ogólnoakademickich, jak i praktycznych (dostosowujących się do zmieniających się realiów rynku pracy)
  • tworzenie programów studiów powiązanych z badaniami naukowymi prowadzonymi w jednostkach „RESEARCH INTENSIVE STUDY PROGRAMS”
  • współpraca wydziałów z radami pracodawców, stanowiących głos doradczy w tworzeniu i zmienianiu programów studiów, prowadzących na studiach zajęcia specjalistyczne, przyjmujących studentów do firm na praktyki i staże
  • rozszerzanie i promowanie oferty konkursów na studencką działalność badawczą finansowaną z programu IDUB
  • regularne szkolenia dla kadry akademickiej podnoszące umiejętności dydaktyczne, np. w ramach cyklicznego projektu Warsztaty Dydaktyczne UAM czy oferty szkoleniowej uniwersyteckiego Ośrodka Wsparcia Kształcenia na Odległość
  • szkolenia z innowacyjnych metod kształcenia (problem-based learning i flipped classroom) prowadzone w ramach programu Doskonałość dydaktyczna uczelni i kontynuowane po jego zakończeniu pod postacią projektu Dydaktyka akademicka: rozwój
  • organizacja corocznych konkursów projakościowych prorektora ds. studenckich i kształcenia na wydziałowe projekty działań odpowiadających na potrzeby diagnozowane na podstawie badania jakości kształcenia
  • organizacja konferencji i warsztatów rozpowszechniających wiedzę na temat zdrowia psychicznego (trzy kolejne edycje Dnia Zdrowia Psychicznego)
  • systematyczne dostosowywanie budynków (udogodnienia architektoniczne, opisy w językach angielskim, ukraińskim, chińskim) oraz stron internetowych Uniwersytetu do zróżnicowanych potrzeb wszystkich członków społeczności akademickiej, tak aby były coraz bardziej dostępne dla osób z niepełnosprawnościami czy studentów cudzoziemców
  • udział Uniwersytetu w programie PoMost zwiększającym możliwości rozwoju osób studiujących dzięki udostępnieniu oferty edukacyjnej innych poznańskich uczelni
  • liczne i szeroko promowane programy mobilnościowe: Erasmus+ z ofertą wyjazdów na zagraniczne uczelnie dla studentów i kadry akademickiej, Europejski Sojusz Uniwersytetów EPICUR umożliwiający prowadzenie zajęć (wykładowcy) i uczestniczenie w zajęciach (studenci) w ramach oferty zajęć dodatkowych oferowanych przez zrzeszone w konsorcjum uczelnie.

Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu prowadzi studia zgodnie z ustawą z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz.U. z 2021 r., poz. 478 z późn. zm.).

W ofercie dydaktycznej uczelni znajdują się studia wyższe, o profilu ogólnoakademickim lub praktycznym, które obejmują: studia pierwszego stopnia, studia drugiego stopnia oraz jednolite studia magisterskie; kształcenie w ramach szkół doktorskich; studia podyplomowe; kursy dokształcające oraz szkolenia. Studenci mogą kształcić się na studiach prowadzonych w formie stacjonarnej lub niestacjonarnej. Aktualna oferta kierunków studiów prowadzonych przez UAM dostępna jest na stronie Systemu Internetowej Rekrutacji (SIR).

Programy studiów spełniają wymogi określone w rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 27 września 2018 r. w sprawie studiów (jedn. tekst: Obwieszczenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 18 marca 2021 r. Dz.U. z dnia 9 kwietnia 2021 r., poz. 661).

Uczelnia posiada przepisy regulujące proces tworzenia programów:

  • studiów prowadzonych na określonym kierunku, poziomie i profilu
  • studiów podyplomowych
  • kursów dokształcających
  • szkoleń,

jak również określa jednolite wytyczne dla programów studiów.

 Przepisy szczegółowe:

Podstawą tworzenia programów studiów, a także programów kształcenia w szkołach doktorskich, są efekty uczenia się ujmowane w kategoriach wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych. Program studiów określa m.in. zakładane efekty uczenia się właściwe dla danego kierunku, stopnia i profilu studiów (tzw. efekty kierunkowe), do których muszą się odnosić efekty uczenia się przypisane poszczególnym zajęciom lub grupom zajęć. Z kolei efekty kierunkowe odnoszą się do charakterystyk drugiego stopnia efektów uczenia się dla kwalifikacji na poziomach 6. i 7. Polskiej Ramy Kwalifikacji (PRK) właściwych dla studiów pierwszego i drugiego stopnia oraz jednolitych studiów magisterskich.

Zasadnicze akty prawne:

Ustawa o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji z dnia 22 grudnia 2015 r. (Dz. U. 2016, poz. 64 z późn. zmianami)

Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 14 listopada 2018 r. (Dz. U. 2018, poz. 2218)

Elementami programów studiów mogą być praktyki zawodowe. Studenci lub absolwenci UAM mogą realizować też ponadprogramowe praktyki lub staże zawodowe organizowane za pośrednictwem Biura Karier UAM.

Przepisy szczegółowe:

Zarządzenie nr 144/2021/2022 Rektora Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu z dnia 12 października 2021 r. w sprawie organizacji obowiązkowych studenckich praktyk zawodowych oraz odrębne przepisy wyższego rzędu w przypadku praktyk na studiach przygotowujących do zawodu nauczyciela

Zarządzenie nr 467/2023/2024 Rektora Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu z dnia 15 lipca 2024 r. zmieniające Zarządzenie nr 144/2021/2022 Rektora Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu z dnia 12 października 2021 r. w sprawie organizacji obowiązkowych studenckich praktyk zawodowych

Potwierdzanie efektów uczenia się

Uczelnia posiada przepisy i procedury pozwalające na potwierdzenie uzyskania efektów uczenia się – uzyskanych poza uczelnią.

Przepisy szczegółowe:

Uchwała nr 360/2018/2019 Senatu Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu z dnia 30 września 2019 r. w sprawie organizacji potwierdzania efektów uczenia się

Zarządzenie nr 308/2022/2023 Rektora Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu z dnia 20 marca 2023 r. w sprawie zasad ustalania wysokości opłaty za przeprowadzenie potwierdzania efektów uczenia się oraz określenia wzorów dokumentów używanych w postępowaniu potwierdzania efektów uczenia się

 Dostosowanie procesu kształcenia do osób ze specjalnymi potrzebami

Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu jako jeden z pierwszych w Polsce realizuje strategię Uniwersytetu Otwartego dla wszystkich, w tym także dla osób z niepełnosprawnościami. W ramach uczelni działają osoby i jednostki, których zadania związane są ze wsparciem osób z niepełnosprawnościami. Są to: Pełnomocnik Rektora UAM ds. Osób z Niepełnosprawnościami oraz Biuro Wsparcia Osób z Niepełnosprawnościami. Do ich zadań należy m.in. dbanie o dostosowanie procesu kształcenia do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Dostosowanie procesu kształcenia dotyczy także studentek w ciąży, rodziców małych dzieci, a także wybitnych studentów.

Przepisy dotyczące studiów podyplomowych

Studia podyplomowe funkcjonują na podstawie Regulaminu studiów podyplomowych przyjętego Uchwałą nr 361/2018/2019 Senatu Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu z dnia 30 września 2019 r.

Przepisy dotyczące szkół doktorskich

Szkoła doktorska jest zorganizowaną formą kształcenia w co najmniej dwóch dyscyplinach, o których mowa w art. 198 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz.U. z 2021 r., poz. 478 z późn. zm.). UAM jako uczelnia akademicka prowadzi kształcenie doktorantów w ramach pięciu szkół doktorskich na podstawie zapisów Statutu UAM (§ 67 ust. 1, § 76-78a). Głównym wewnętrznym dokumentem regulującym funkcjonowanie szkół doktorskich jest Regulamin szkół doktorskich Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Dbałość o jakość kształcenia doktorantów należy do zadań rady szkoły doktorskiej działającej w danej szkole.

Dokumentacja studiów, obejmująca album studentów, teczki akt osobowych studentów, księgę dyplomów, prowadzona jest zgodnie z przepisami ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz.U. z 2021 r., poz. 478 z późn. zm.) z wykorzystaniem Uniwersyteckiego Systemu Obsługi Studiów. W uczelni obowiązują indeksy elektroniczne.

Przepisy szczegółowe:

Ogólne zasady i procedury dyplomowania określa Regulamin studiów UAM (§ 57-68), natomiast zasady przeprowadzania egzaminów dyplomowych regulują zarządzenia Rektora:

Organizację studiów oraz związane z nimi prawa i obowiązki studenta określa Regulamin studiów. Uczelnia reguluje rodzaj, wysokość, kryteria i tryb przyznawania studentom świadczeń zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa. Studenci mają również możliwość ubiegania się o miejsce w domach studenckich UAM zlokalizowanych w Poznaniu, Pile, Gnieźnie, Kaliszu i Słubicach.

Przepisy szczegółowe:

Za sprawy studenckie na poszczególnych wydziałach oraz w filiach Uniwersytetu odpowiedzialne są Biura Obsługi Studentów (BOS). Informacje dotyczące funkcjonowania BOS-ów, godzin otwarcia biur oraz sposobów kontaktu można znaleźć na stronach internetowych danej jednostki.

W zakresie wsparcia oferowanego studentom z niepełnosprawnościami funkcjonuje Biuro Wsparcia Osób z Niepełnosprawnościami (BWON). Jednostka zajmuje się pomocą osobom z niepełnosprawnościami oraz osobom neuroróżnorodnym w trudnościach związanych ze studiowaniem oraz działalnością naukową. BWON prowadzi również działalność doradczą dla pracowników UAM w sprawach dostępności i dba o to, aby uczelnia była dostosowana do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. W ramach UAM działa także Zrzeszenie Studentów Niepełnosprawnych UAM „Ad Astra”.

W uczelni funkcjonuje także Poradnia Rozwoju i Wsparcia Psychicznego UAM, która jest jednostką odpowiedzialną za udzielanie pomocy w sytuacjach problemów natury psychologicznej i emocjonalnej. Poradnia oferuje szeroko pojętą pomoc w zakresie radzenia sobie z trudnymi sytuacjami w życiu na różnych jego płaszczyznach poprzez krótkoterminową pomoc psychologiczną i psychoterapeutyczną, także we współpracy z lekarzem psychiatrą.

Wsparcie studentów we wchodzeniu na rynek pracy oferowane jest przez Biuro Karier UAM, odpowiedzialne za tworzenie i aktualizowanie bazy ofert pracy, praktyk, staży i wolontariatu, koordynację praktyk ponadprogramowych na UAM oraz prowadzenie działań z zakresu doradztwa zawodowego i szkoleń z tzw. umiejętności miękkich.

Ustawową reprezentację osób studiujących stanowi Samorząd Studentów UAM, którego członkowie zasiadają w wielu gremiach uczelnianych odpowiedzialnych za kształcenie oraz sprawy studenckie. Samorząd odpowiedziany jest za dbanie o przestrzeganie praw studentów, opiniowanie programów studiów, wspieranie studentów w zakresie procedowania spraw dydaktycznych i socjalno-bytowych oraz ogólną integrację społeczności studenckiej. W uczelni działają również liczne koła naukowe i organizacje studenckie pozwalające na rozwój zainteresowań naukowych studentów oraz wspierające ich w podejmowaniu dodatkowych inicjatyw w czasie studiów.

Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu oferuje swoim studentom, doktorantom i pracownikom programy wymiany międzynarodowej.

Wymiana bilateralna oparta jest na dwustronnych umowach o współpracy pomiędzy UAM a zagranicznymi instytucjami szkolnictwa wyższego. UAM realizuje 350 umów bilateralnych ze 110 uniwersytetami partnerskimi w UE i 228 uniwersytetami partnerskimi poza UE.

UAM jest aktywnym partnerem w Europejskim Sojuszu Uniwersytetów EPICUR. Sojusz EPICUR ma na celu wspieranie i rozwijanie coraz bliższej współpracy między pracownikami naukowymi, studentami i pracownikami administracyjnymi partnerskich uczelni, aby stać się pełnoprawną federacją uniwersytetów, oferując prawdziwie europejskie doświadczenie w zakresie uczenia się, szkolenia i badań.

Program mobilności międzynarodowej ERASMUS+

Od ponad 20 lat UAM aktywnie uczestniczy w programie Erasmus+ dla szkolnictwa wyższego. Program wspiera międzynarodową współpracę uczelni, umożliwia wyjazdy studentów i pracowników, stwarza możliwość udziału w międzynarodowych projektach strategicznych.

Międzynarodowe programy studiów

UAM wraz z uniwersytetami partnerskimi, Europejskim Uniwersytetem Viadrina we Frankfurcie nad Odrą (EU-Viadrina) oraz Uniwersytetem Christiana Albrechta w Kilonii (CAU), prowadzi międzynarodowe programy studiów.

Studia w językach obcych

UAM prowadzi 23 programy studiów w języku angielskim.

Programy krajowej mobilności studentów i doktorantów

Program MOST umożliwia studiowanie przez semestr lub cały rok akademicki na jednym z ponad 20 polskich uczelni wyższych.

PoMost to program wymiennego kształcenia studentów pomiędzy partnerskimi uczelniami Miasta Poznania.

Funkcjonujące w uczelni przepisy określają organizację i porządek w procesie pracy oraz związane z nim prawa i obowiązki pracodawcy i pracowników. Określają także zasady ustalania zakresu obowiązków nauczycieli akademickich, rodzaje zajęć dydaktycznych, ich wymiar i zasady obliczania godzin dydaktycznych oraz inne kwestie związane z charakterem pracy nauczycieli akademickich. Przyjęte regulacje określają także zasady etyczne obowiązujące w uczelni oraz wprowadzają politykę równościową i antydyskryminacyjną.

Przepisy szczegółowe:

 Ocena okresowa nauczycieli akademickich

Ocena okresowa nauczycieli akademickich jest dokonywana w zakresie: działalności naukowej, działalności dydaktycznej lub uczestniczenia w kształceniu doktorantów, działalności organizacyjnej, podnoszenia kompetencji zawodowych, przestrzegania prawa autorskiego i praw pokrewnych oraz prawa własności przemysłowej.

Przepis szczegółowy: Zarządzenie nr 160/2021/2022 Rektora Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu z dnia 15 grudnia 2021 r. w sprawie kryteriów oceny okresowej, trybu i podmiotu dokonującego ocen okresowych nauczycieli akademickich

Doskonalenie kompetencji dydaktycznych nauczycieli akademickich

Doskonalenie kompetencji dydaktycznych nauczycieli akademickich odbywa się w ramach wielu projektów prowadzonych na UAM:

Projekt Doskonałość dydaktyczna uczelni, realizowany przez UAM w roku akademickim 2022/2023, miał na celu wdrożenie działań służących kompleksowemu i systemowemu doskonaleniu jakości kształcenia na UAM.

Projekt Dydaktyka akademicka: rozwój, będący kontynuacją Doskonałości dydaktycznej uczelni, realizowany w ramach konkursów projakościowych prorektora ds. studenckich i kształcenia od roku akademickiego 2023/2024, służy rozpowszechnianiu innowacyjnych metod dydaktycznych w sposób ujednolicony i skoordynowany na poziomie ogólnouniwersyteckim.

Warsztaty Dydaktyczne UAM zapoczątkował cykl kursów adresowanych do nauczycieli akademickich oraz doktorantów. Celem tego ogólnouniwersyteckiego projektu jest wzajemne samokształcenie w zakresie kompetencji dydaktycznych na poziomie akademickim, a także nawiązanie kontaktów i integracja społeczności dydaktyków.

Dzień Jakości Kształcenia to wydarzenie cykliczne odbywające się od 2016 r., organizowane we współpracy z kolejnymi wydziałami UAM. Główną ideą każdej edycji tego wydarzenia jest wymiana dobrych praktyk, opierająca się na dzieleniu się doświadczeniami dydaktycznymi oraz ciekawymi inicjatywami edukacyjnymi przez poszczególne wydziały UAM. Spotkania mają formę dyskusji panelowych oraz sesji plakatowych.

Przegląd i aktualizacja Księgi jakości kształcenia dokonywane są na bieżąco, co najmniej raz na semestr.

Data ostatniej aktualizacji: 16 września 2025 r.